vrijdag 15 maart 2019

Oefentocht 7

OEFENINGSTOCHT VAN HR. MS. „GELDERLAND".
414
gewuif van handen en zakdoeken, terwijl voortdurend met de vlag de vele saluten haar gebracht beantwoord werden. Bij het lichtschip gekomen werd de loods afgezet en koers gesteld naar Bahia.

Den volgenden morgen 9 Mei op de DW., toen een der stokers naar de stuurmachine ging om deze na te zien, bevond hij dat de stuurkamer tot halve manshoogte onder water stond Onmiddellijk word naar de oorzaak een onderzoek ingesteld en de lensleiding van 't achterschip te werk gesteld. Het water zakte dadelijk en aanvankelijk dacht men dat het indringen van water bij den koning van 't roer plaats hâd, doch dit bleek niet het geval te zijn, waarop de schietkatoenbergplaats geopend werd.

Dit compartiment stond vol en na het leegpompen hiervan bespeurde men dat het water aan SB zijde hij den schroefaskoker op een paar plaatsen met geweld naar binnen spoot, hetgeen bli nader onderzoek veroorzaakt werd door 't gebroken zijn van een paar der bouten, waarmede de flens van SB. schroefaskoker op de huid bevestigd zit. De automatische klep in de luchtleiding van munitiemagazijn naar schietkatoen- bergplaats had haar dienst gedaan en 't munitiemagazljn was droog gebleven.

Door den commandant werd eene commissie benoemd om een onderzoek in te stellen naar den aard der lek- kage en haar tevens eenige vragen gesteld en na ingewonnen advies van de commissie besloot do commandant wegens het toenemend lekken van de verbinding van SB schroefaskoker met de huid, te moeten afwljken van zijn instructie en naar het naastbijgelegen droogdok af te houden, ten einde het gebrek nader te onderzoeken en zoo mogelijk te verhelpen.

Dientengevolge werd 9 Mei op den voormiddag te 9 uur koers gezet naar Martinique, de schietkatoen bergplaats werd lens gehouden en alle behoeften en eenige stellingen er uit gehaald en plunjehok en broodkamer droog gemaakt, aangezien door de luchtleidingen der stuurkamer daar water was doorgedrongen. Dien morgen bezweek zoover was na te gaan nog een bout, er kon echter gemakkelijk met 72 omw. der machines doorgestoomd worden.

Op de EW van dien dag bleek bij het toezicht dat voortdurend in de schietkatoenbergplaats gehouden werd, dat het water steeg ondanks het tewerk staan der lenspomp, hetgeen zijn verklaring vond in 't verstopt raken der zuigopening. Nu werd de schiet, katoenbergplaats weer geheel gesloten met het w.d. luik, 't welk echter door den grooten druk van 't water er onder even als den eersten keer niet voldoende sloot en met eenige schoren tegen 't bovengelegen dek beter gesteund moest worden.

Op de HW van den 10e Mei werd de inlaat der schiet, katoenbergplaats in de machinekamer opengemaakt en ver- kreeg men daar een soort overvloei. Een weinig water siepelde mede door de luchtleiding van munitiemagazijn naar schiet katoenbergplaats en werden machinekamer en munitiemagazijn lens gepompt.

Zoo werd de reis naar Martinique vervolgd met 72 omw, van SB en ± 80 van BB machine, toen op de EW -
Wordt voortgezet

Geen opmerkingen :