dinsdag 19 maart 2019

Oefentocht 9

OEFENINGSTOCHT HR. MS. „GELDERLAND".
417
-zijn oorzaak heeft gehad in galvanische werking daar ter plaatse, of aan trillingen en wringing Op die hoogte moet toegeschreven worden ofwel aan beide oorzaken te zamen. In het bestek dezer kruisers staat wel is waar dat genoemde schroef- askokers van gietstaal moeten zijn en de bevestiging moet ge. schieden met stalen bouten, doch schijnt de fabriek „de Schelde" hiervan te hebben mogen afwijken en ze te hebben mogen leveren van gegoten brons met metalen bouten.

Een eigenlijke reparatiewerf behoort niet bij het dok thuis, doch moet men de hulp inroepen der Cie Gle Transatlantique, welke maatschappij hier een vrij goed ingericht etablissement heeft. Het schoonmaken en schilderen buiten boord werd aanbesteed bij een soort baas, terwijl de reparatie geschiedde door personeel der gemelde Stoomvaart Mij. Deze werkten hier aan boord elken dag en eens om de twee nachten.

Den laatsten dag der reparatie begaf zich Wederom een der oude bouten en toen werd besloten alle bouten, te vernieuwen, 't geen nog een dag langer oponthoUd gaf. Den 1e Juni 'Waren wij geheel gereed met de reparatie en werd het water in 't dok toegelaten, waarbij bleek, dat wel is waar nog eenig water doortraande, doch was zulks voorzien en werd er nog wat gecementeerd.

Den volgenden morgen werd het dok verlaten en naar de reede gestoomd en daar in de nabijheid der „Cecile" geankerd, alwaar ook eenigè dagen te voren de stationskruiser „Sfax"' aangekomen was.

Dien dag werden de rekeningen gesloten en hadden de dokkosten bedragen ± 24000 francs en de reparatie zelve ongeveer 8800 francs. De dok. kosten zijn, zoo men ziet, zeer hoog. Om er toegelaten te worden betaalt men 2 fr. per ton, terwijl voor 't stutten en meeren nog 0.92 franc geëiseht wordt en de huur van elken volgenden dag 50 centimes per ton beloopt. Oorlogsschepen hebben 25 0/0 korting. Tijdens het yerblijf in het dok hadden wij een prachtige gelegenheid om de equipage te laten zwemmen en waren er verscheiden leeken op dat gebied, die daar zwemmen leerden zoodat er nu weinig opvarenden zijn, die deze kunst niet machtig zijn.

De baai schonk zeer sehoone gelegenheid tot zeilen, men heeft er weinig of geen stroom en een goed doorstaande passaat; dagelijks werd dan ook met een of meer sloepen door offieieren en adelborsten gezeild.

Liefhebbers van Wandelen kunnen op Martinique hun lust botvieren, in alle richtingen zijn er fraaie maken, welke zeer de moeite loonen. Beide condensors hebben op Martinique weder een keer reden tot klagen gegeven, daar er, zooals zoo vaak plaats had, weder een condensorpijpje lek werd.

Wij verzuimden nog te vermelden, dat de gouverneur een lunch aanbood aan de commandeerende officieren en eenige onder hen dienende officieren der Fransehe, Spaansche en Hollandsche oorlogsschepen, waarbij ook de aartsbisschop aanzat. Op de invitatiekaart stond gedrukt „tenue en blanc".
Wordt voortgezet

Geen opmerkingen :