vrijdag 21 april 2017

Eindeloze Nacht van Jan Douwes 18

Als we op de rede bij Bali liggen wordt er ook een show gepland. Enkele notabelen van het eiland komen aan boord en informeren naar het podium aan dek. De oudste officier vertelt dat er vanavond weer een 'Volle Maan Cabaret' is. De notabelen vragen of zij de voorstelling met hun echtgenotes mogen bijwonen. De officier roept Krijn bij zich en vraagt of de teksten met het oog op de dames aangepast kunnen worden. Krijn ontploft. Op luide toon laat hij weten dat hij daarvoor niet drie maanden bezig is geweest.

Ze vervoegen zich samen bij commandant 'Buikie' van Straelen en vragen om toestemming voor een ongekuiste opvoering. Van Straelen heeft geen bezwaar. Krijn is die avond in topvorm en de aanwezigen vermaken zich opperbest. Om de haverklap klinkt : "Een rondje van mij !", waarbij telkens meer dan zevenhonderd consumpties worden geserveerd. Maar iedereen voelt dat we in de stilte voor de storm zitten. Het loopt tegen het einde van het jaar 1941. In Europa is de Tweede Wereldoorlog in volle gang. En ook hier is de dreiging voelbaar. Wat zal ons te wachten staan?

Mijn marinecarriere verloopt ondanks de oorlogsdreiging voorspoedig. Ik heb het gevoel dat ik in de afgelopen periode meer indrukken en ervaringen heb opgedaan dan ik gedurende een heel leven op kantoor zou kunnen hebben verzameld. Het zwakke jongetje met bronchitis, dat met levertraan en ossebloed op de been word gehouden, is veranderd in een stevige marineman. Mijn ontrouw aan Loes bezorgt me een constant knagend schuldgevoel, maar ik heb de kracht niet een eind te maken aan de verhouding met Hennie. Zij is er de belangrijkste reden van dat mijn verblijf hier dragelijk is, en dat ik niet dagelijks tegen de muren opvlieg van ellende en eenzaamheid.

Schipbreuk
Op 7 december vallen Japanse vliegtuigen onverhoeds de Amerikaanse Pacific-vloot in Pearl Harbour aan, met als doel de gehele vloot, inclusief de vliegdekschepen, uit te schakelen. Deze aanval betrekt de Verenigde Staten bij de Tweede Wereldoorlog. Nog dezelfde dag verklaart ook de Nederlandse regering in ballingschap de japanners de oorlog. Het grootste deel van de Nederlandse Marine bevindt zich in Nederlands-Indie. Om de opmars van de japanners; te stuiten wordt in allerlijl een aliantie opgericht tussen de marines van Nederland, Amerika, Engeland en Australie. Deze gecombineerde vloot wordt 'Striking Force' genoemd.

De oorlogsvloot van de Koninklijke Marine in Indie is samengesteld uit vier (lichte) kruisers, de Hr. Ms. 'De Ruyter', 'Java', `Sumatra' en 'Tromp', zeven torpedobootjagers, waaronder de Hr. Ms. 'Kortenaer', 'Piet Hein' en 'Witte de With', vijftien onderzeeboten, twee kanonneerboten, zeven mijnenleggers, vierentwintig mijnenvegers, twaalf motortorpedoboten, zes onderzeebootjagers en drieentwintig patrouillevaartuigen.

De meeste schepen zijn klein en licht bewapend. Voor luchtoperaties zijn slechts enkele watervliegtuigen beschikbaar, die eigenlijk niet geschikt zijn voor verkenningsvluchten om de vijand te lokaliseren. De vloot zou voor beveiligingsdoeleinden goed kunnen functioneren, maar schiet te kort als ze zich tegen een goed uitgeruste tegenstander moet verdedigen.
Wordt voortgezet

Geen opmerkingen :